Чи має директор Nvidia амбіції щодо панування? Які зміни очікують нашу планету з появою роботів, схожих на людей?
Один із найяскравіших моментів нещодавньої конференції для розробників від Nvidia Corp. відбувся наприкінці цього піврічного заходу технологічного гіганта. Генеральний директор компанії Дженсен Хуанг, в улюбленій шкірянці, вийшов на сцену перед величезним екраном, на якому демонструвалися зображення людиноподібних роботів, що нагадували персонажів з творів Філіпа К. Діка. Незабаром з-за лаштунків з’явилися ще більш милі створіння: два кумедні роботи, схожі на R2-D2 з "Зоряних воєн", які почали видавати різноманітні звукові ефекти та бупси.
Саме про цей бізнес Хуанг говорив протягом більшої частини 2024 року, який він назвав наступною хвилею ШІ. Роботи принесуть ШІ, який "розуміє закони фізики" і як інтерпретувати світ, сказав він Джиму Крамеру на початку цього року. Усі фабрики будуть роботизовані, і вони стануть створювати роботизовані продукти. За словами Хуанга, найближчими роками буде випущено "мільярди" людиноподібних роботів.
Опанувавши один із найприбутковіших сегментів останніх років — ринок чіпів, які забезпечують навчання та функціонування генеративних систем штучного інтелекту, Хуанг звертає увагу на три інші сфери, які він вважає перспективними для подальшого зростання: автономні транспортні засоби, квантові обчислення та, безумовно, найбільш вірогідний кандидат серед доступних технологій — роботи.
Можна з упевненістю сказати, що Хуангу не варто турбуватися про нові ринки, враховуючи вражаючу рентабельність його підприємства, яке спеціалізується на виробництві чипів для штучного інтелекту. У другому кварталі Nvidia отримала понад 16 мільярдів доларів чистого прибутку, що є майже на 170 % більше в порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Значна частина з 56 мільярдів доларів, які у третьому кварталі витратили Microsoft Corp., Alphabet Inc., Amazon.com Inc. та Meta Platforms Inc. на центри обробки даних та інші ресурси для розвитку штучного інтелекту, була спрямована на Nvidia.
Проте така висока концентрація бізнесу створює ризики. Якщо невелика група клієнтів Nvidia раптом вирішить зупинити закупівлю чіпів для штучного інтелекту або почне власну розробку, або ж якщо зміняться вимоги до обчислень у сфері ШІ, компанія може опинитися у вразливій позиції. Кожен, хто має досвід роботи в циклічному сегменті напівпровідників, знає, що ця індустрія схильна до коливань. Хоча наразі попит на чіпи для штучного інтелекту виглядає невичерпним, це не обов'язково триватиме вічно.
Серед виробників чипів активно обговорюється можливість, що компанія Nvidia планує розробити власних роботів з нуля. Основна концепція полягає в тому, що компанія може скористатися своїми високопродуктивними графічними процесорами (GPU) та вже наявними інструментами для розробників з метою створення нових роботизованих рішень. Більше ніж сто компаній у сфері робототехніки, включаючи такі гіганти, як Siemens AG та Boston Dynamics Inc., використовують програмний комплекс та штучний інтелект Isaac від Nvidia для тестування своїх роботизованих технологій.
Розробка чіпів, а також програмного та апаратного забезпечення для роботизованих систем дозволяє компанії зберігати повний контроль над усім технологічним "стеком", що підтримує ці машини. Які переваги це може надати Nvidia? Теоретично, компанія зможе створювати всі ці елементи в єдиному процесі, що забезпечить їх безперебійну взаємодію. Це, в свою чергу, дозволить Nvidia розробляти найсучасніші роботи на ринку, подібно до того, як Apple робить зі своїми смартфонами. Це, принаймні, концепція.
На практиці створення роботів було б жахливою ідеєю. Антимонопольні регулятори, найімовірніше, накинуться на Nvidia з огляду на її домінантне становище в галузі чипів зі штучним інтелектом. Крім того, компанії не вистачає досвіду в галузі поставок і виробництва, необхідного для створення роботизованого обладнання. А участь у цьому бізнесі сильно вдарить по її жирній маржі прибутку, яка в третьому кварталі зросла до 55,3%.
"Компанія Nvidia більше орієнтується на розробку нових ринків для своїх мікросхем, ніж на виготовлення роботів," - зазначив Девід Регер, генеральний директор німецької фірми NEURA Robotics. Він також підкреслив, що співпраця з великими виробниками є більш доцільною.
Хуанг характеризує себе як "ініціатора ринку, а не його конкурента", тому концепція змагання з іншими компаніями в сфері робототехніки за новий ринок, ймовірно, не викликала б у нього особливого ентузіазму.
Однак позиціонування себе як центру платформ для сучасних технологій також супроводжується певними викликами. Arm Holdings Plc, британський розробник мікросхем, чиї набори інструкцій сьогодні використовуються в більшості смартфонів, у середині 2010-х років намагався представити себе як малопотужне, але ключове ядро, що б'ється в епіцентрі революції в інтернеті речей (пам'ятаєте це?). Протягом кількох років компанія докладала зусиль, щоб продати необхідне програмне забезпечення виробникам, таким як Robert Bosch GmbH, для реалізації своєї концепції. З тих пір вона змінила курс і спрямувала свої зусилля на те, щоб зайняти провідну роль у новій етапі буму штучного інтелекту.
До своєї честі, Nvidia і раніше виходила на нові ринки з приголомшливим успіхом. Хуанг перетворив ігрові відеокарти на основу революції ШІ, ставши для всіх не конкурентом, а важливим партнером. У робототехніці, ймовірно, слід діяти за тією ж схемою: не створюйте тіла, а створюйте мізки та інструменти, без яких роботи інших компаній не зможуть жити. Прибуток від цього починання, ймовірно, не зрівняється з сьогоднішньою золотою лихоманкою ШІ, але коли цей бум спаде, Nvidia, можливо, буде рада, що теж підключилася до роботів.